ژئوتکستایل های نسل جدید

ورق ژئوتکستایل

یک عدد از مطرح ترین گروههای مواد ژئوسنتتیک می باشند که در واقع منسوجاتی در مفهوم سنتی می‌باشند با این تفاوت که از الیاف تصنعی (مبتنی بر پلیمرها) ساخته گردیده اند و نه از الیاف ارگانیک مثل (پنبه، پشم و . . . .) به این ترتیب نقص‌ فرسودگی و به تبع آن عمر کوتاه وجود نخواهد داشت . این الیاف تصنعی و مصنوعی قابل انعطاف و متخلخل بوسیله اتومبیل آلات نساجی منحصر به فرد ساخته گردیده اند که برخی به جور ای تصادفی از منسوجات بافته گردیده با هم سرگرم شده اند و برخی به فیس گــره زده شده بافته گردیده اند . 


نکته دارای اهمیت در مورد ژئوتکستایل ها این می‌باشد که آن ها برای جریان مایعات در سطح ها و ضخامت خویش کاملاً متخلخل عمل می کنند که اما اشکال آن با درجات متغیر جان دار می باشند . در هم اکنون حاضر حداقل 100 زمینه کاربردی خاص برای ژئوتکستایل ها که گسترش یافته اند وجود دارد که عموماً کاربرد آنان را میتوان در یک عدد از 4 مورد کلی پایین تفکیک نمود . جداسازی، تقویت، فیلتراسیون (تصفیه) و زهکشی . 


ژئوتکستایل 

ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: 

1 . 

ژئوتکستایل نبافته (Non-Woven Geotextile) 

2 . 

ژئوتکستایل بافته (Woven Geotextile) 

کاربرد 

ژئوتکستایل: 

-- استعمال از ژئوتکستایل های بافته نشده جهت نگهداری در پیش‌روی درزها و منافذ در لایه های گوناگون پروژه های تونل سازی . 


-- استعمال در پروژه های گوناگون راهسازی و راه و روش آهن بعنوان عامل تقویت کننده و جداکننده و فیلتراسیون لایه های گوناگون زیرسازی . 


-- به کار گیری از ژئوتکستایل بافته گردیده بعنوان روشی مقرون به صرفه در جهت تقویت و تفکیک در دیوارهای آب بند و سدهای خاکی . 


-- به کار گیری از ژئوتکستایل بافته گردیده در پروژه های تحکیم بستر در زمین هایی که نیاز به ارتقاء ضریب باربری CBR خاک می باشد . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.