مطرح ترین گروههای مواد ژئوسنتتیک


ژئوتکستایل یک عدد از مطرح ترین گروههای مواد ژئوسنتتیک میباشند که در واقع منسوجاتی در مضمون‌ سنتی هستند با این تفاوت که از الیاف مصنوعی (مبتنی بر پلیمرها) ساخته شده اند و نه از الیاف ارگانیک نظیر (پنبه، پشم و . . . .) به این ترتیب نقص‌ فرسودگی و به تبع آن عمر کوتاه وجود نخواهد داشت . این الیاف تصنعی و مصنوعی قابل انعطاف و متخلخل به وسیله ماشین آلات نساجی منحصربه‌فرد ساخته گردیده اند که بعضا به مدل ای تصادفی از منسوجات بافته گردیده با هم درگیر شده اند و برخی به چهره گــره زده شده بافته گردیده اند . 

نکته با اهمیت در موضوع ژئوتکستایل ها این می باشد که آن‌ها برای جریان مایعات در سطح های و ضخامت خویش کاملاً متخلخل عمل می کنند که اما گونه های آن با درجات متغیر موجود می باشند . در حال حاضر دستکم 100 مسئله کاربردی یگانه برای ژئوتکستایل ها که توسعه و گسترش یافته اند وجود داراست که عموماً کاربرد آنها را میتوان در یک عدد از 4 قضیه کلی ذیل تفکیک نمود . جداسازی، تقویت، فیلتراسیون (تصفیه) و زهکشی . 

ژئوتکستایل 
ها به دو نوع کلی تقسیم می شوند: 
1 . 
ژئوتکستایل نبافته (Non-Woven Geotextile) 
2 . 
ژئوتکستایل بافته (Woven Geotextile) 
کاربرد 
ژئوتکستایل: 
-- استعمال از ژئوتکستایل های بافته نشده جهت مراقبت در پیش‌رو درزها و منافذ در لایه های مختلف پروژه های تونل سازی . 

-- به کارگیری در پروژه های متفاوت راهسازی و منش آهن بعنوان ادله تقویت کننده و جداکننده و فیلتراسیون لایه های مختلف زیرسازی . 

-- به کار گیری از ژئوتکستایل بافته شده بعنوان روشی مقرون به صرفه در جهت تقویت و تفکیک در دیوارهای آب بند و سدهای خاکی . 

-- به کارگیری از ژئوتکستایل بافته شده در پروژه های تحکیم بستر در زمین هایی که نیاز به افزایش ضریب باربری CBR خاک می باشد . 



جهت اخذ قیمت ژئوتکستایل، و کسب اطلاعات عمده در موضوع هر یک از گونه های ژئوتکستایل های موجود، با شرکت تماس بگیرید . . . 



ویژگی ها 
فنی فرآورده :: 
دیتاشیت ژئوتکستایل ۱۵۰ گرم 
دیتاشیت ژئوتکستایل ۱۲۵۰ گرم 
دیتاشیت ژئوتکستایل نبافته 
دیتاشیت ژئوتکستایل بافته

به طور کلی ژئوتکستایل ها به دو جور حساس تقسیم میشوند

ژئوتکستایلها غالباً از پلیمرها یا این که پلی پرپیلنها ساخته شدهاند . پلیپرپیلنها دارنده وزن منحصر به فرد کمتر از واحد بوده (9/0 = y) و سفت و بادوام می‌باشند . از الیاف و فیبرهای رشتهای پلیپرپیلن ها در ایجاد ژئوتکستایل های بافته گردیده (Woven) و بافته نشده (Nonwoven) استفاده میشود . همچنین از فیبرهای پلیاستر با مقاومت بالا نیز در ایجاد ژئوتکستایل ها به کارگیری می‌شود . پلیاسترها دارای وزن منحصربه‌فرد بزرگتر از واحد (1) و مقاومت فراوان خوب می‌باشند و با اکثر اوقات خاکهای موجود در محیط سازگار می باشند . 


ژئوتکستایل در واقع پارچه ای می‌باشد که بجای استفاده از رشته های طبیعی نظیر نخ، پشم و یا این که ابریشم، از حرفه های تصنعی و مصنوعی در ایجاد آن به کارگیری می گردد . این حرفه های مصنوعی از مصالح پلیمری ساخته می شوند . 

پلیمرهایی که در تولید فن های تصنعی ژئوتکستایل به کار می روند به ترتیب به کارگیری آنها در ژئوتکستایل های گوناگون عبارتند از: الف- 

پلیپروپلین حدود 83 درصد ب- 

پلی استر حدود 14 درصد پ- 

پلی اتیلن حدود 2 درصد ت- 

پلی آمید یا نایلون حدود 1 درصد 

به 

طور کلی ژئوتکستایل ها به دو جور حساس تقسیم میشوند: 1- 

بافته شده یا منسوج (woven) 2- 

بافته نشده یا غیرمنسوج (Nonwoven) 

ژئوتکستایلهای 

منسوج (Woven Geotextiles) این ژئوتکستایل ها از تک حرفه های به نیز بافته گردیده (Monofilament) یا تعدادی فن ای های به نیز بافته شده (Multi Filament) و یا این که نوارهای منسوج بریده گردیده (Slim Film Fabric) ساخته می شود . 

تنظیم این گونه از ژئوتکستایل ها، در دو مرحله انجام می گیرد که عبارتست از: 

1- 

تولید و عمل آوردن الیاف 2- 

افت الیاف 

ژئوتکستایل های تک فن ای نسبت به اشکال دیگر نفوذپذیری بهتری دارند و برای استفاده به عنوان زهکش و یا جهت در اختیار گرفتن فرسایش خاک مناسب هستند . 


ژئوتکستایل های تعدادی رشته ای دارای مقاومت بالایی می‌باشند و اصولاً به تیتر دارای اسلحه کننده کاربرد دارا‌هستند . ژئوتکستایل های تشکیل گردیده از نوارهای منسوج جهت در دست گرفتن رسوبات و محصور کردن لای و لجن، و پایداری جاده ها و مسیرها موضوع استعمال قرار می گیرند . 


این تصویر تغییر میزان داده شده است . روی نوار جهت مشاهده سایز حساس تصویر کلیک کنید . سایز کلیدی تصویر 1047x710 می باشد . 



ژئوتکستایل 

های غیر منسوج (NonWoven Geotextile) این جور ژئوتکستایل ها از الیاف کوتاه و یا الیاف بلند که به صورت رندم در لایه هایی بر روی یکدیگر، همانند یک کانال نمدی توزیع گردیده اند، ساخته می گردد . بعد این شبکه های نمدی از دستگاه هایی، جهت به هم متصل کردن لایه ها به یکدیگر، عبور داده میشوند . 


ژئوتکستایل های غیرمنسوج در زهکش ها، در دست گرفتن فرسایش خاک و همچنین جهت پایدارسازی جاده ها و مسیرها بر روی خاک های کلیدی به رطوبت کاربرد دارا هستند . 

ورق ژئوتکستایل

امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته ژئوتکستایل ها را جهت تسلیح، تقویت و پایدارسازی بستر و حاشیه دریا های سست و یا احداث رویکرد و خط مش آهن روی بستر باتلاقی، حتی در مواقع دشوار، سوای نیاز به هرگونه لجن برداری و یا این که قلوه ریزی و یا این که احیاء زمین ها ساحلی و توسعه بندرگاه ها و یا این که احداث موجشکن و دیگر سازه های دریایی، روی بسترهای فوقالعاده سست بکار می برند . 


همینطور از کیسه های شنی ژئوتکستایل جهت رویکرد حلی مطمئن برای ترمیم پرسرعت و اقتصادی موقت سازههای ساحلی صدمه دیده، به کارگیری می شود . 

کاربرد الیاف FRP




کاربرد 

الیاف FRP 

از 

مهم‌ترین مواقعی که توسط مصالح #FRP اصلاح و مقاومسازی می شوند عبارتند از: 

خوردگی 

و فرسایش بنا ای در سیستم های صنعتی، پالایشگاه ها و پتروشیمی 

ترک 

خوردگی و کنده شدگی بتن ناشی از خوردگی 

کاهش 

ظرفیت بنا ای 

نفوذ 

کلریدها 

کاربرد ژئوتکستایل

کاربرد 

ژئوتکستایل و نظارت مزیت های آن در پروژه های عمرانی ژئو 

تکستایل 

ورق ژئوتکستایل ها یک عدد از گروههای بلندمرتبه ژئو سنتتیک ها می باشند که از الیاف مصنوعی ساخته می شوند،در واقع ژئو تکستایل ها پوشش های پلیمری می‌باشند که جهت تحکیم و تسلیح خاک ، جداسازی لایه ها از یکدیگر و زهکشی و فیلتراسیون در پروژه ها به فعالیت گرفته می شوند . ژئوتکستایل در گونه بافته شده(تاروپود) و بافته نشده به بازار عرضه می شوند که به نظر مقاومت ژئوتکستایل نبافته در پیش‌رو پارگی نسبت به بافته شده، مقاومتر می باشد . 

معمولا ازجنس پلی استر،پلی پروپیلن وپلی اتیلن می باشند 


ژئو 

تکستایل 

کاربرد: 


ژئو 

تکستایل ها به ادله دارا بودن خواص ومزیت های مختلف کاربرد های بسیار زیادی دارا‌هستند که بخش اعظم وظیفه‌های آنها عبارتند از: 

الف- 

جداسازی مصالح مختلف از یکدیگر 

ب- 

مسلح سازی و یا تقویت لایه های خاک و یا این که مصالح دانه ای 

ج-فیلتراسیون 

و یا زهکشی در لایه های خاک 

با 

توجه به خاصیت ژئوتکستایل برخی از مهمترین مورد ها کاربرد در پروژه های عمرانی به شرح ذیل میباشند 

نگهداری 

از لایه راه آسفالت رجاده 

از دست اندرکاران تاثیر گذار در تخریب روکش آسفالت (لایه روش ) جاده ، تزریق آب نا مراد به باطن ساختار از روش ترک جان دار در سطوح آسفالت (روسازی ) است هنگام ایجاد یا این که تمدید آسفالت جاده ها الحاق ژئوتکستایل دربین اندود اتصال (Tack coat) و لایه نو آسفالت یک سد رطوبتی موثری را تولید می نماید و پایین پی را در مقابل نفوذ آب سطحی حمایت می کند . 


ورق ژئوتکستایل


دارای سلاح 

کننده ، جداکننده و غربال کردن لایه های اساس راه 

ژئوتکستایل در نقش فیلتراسیون می تواند آب را چه تحت فشار و چه در وضعیت جریان ثابت با فیلتر از خود عبور دهد و از عبور خاک نرم به لایه سنگی پی و لایه های زهکش جلوگیری کند . در نقش مسلح کردن خاک به یار ژئوگرید موجب استحکام مواد نرم ساب گرید می شود .و میزان CBR را تا حد مطلوبی افزایش می دهد و با توزیع فشار حوزه‌ ای و موضعی از فرو رفتن مواد سنگی و دانه ای به درون ساب گرید قابل انعطاف و مرطوب پرهیز می کند و نیز نقش زهکشی در جاده را بهبود می بخشد . 


دلیل بیشتر باخت جاده تزریق مواد لایه های همسایه به درون پی سنگ ریزه ای و پیامد آن نزول استحکام در لایه سنگ ریزه ای می باشد . وقتی لایه سنگ ریزه ای روی لایه ساب گرید قرار گیرد، لایه زیرین آلوده و کثیف به خاک گشته و زیر بار ترافیکی و ارتعاش ،لایه سنگ ریزه ای پی ( Aggregate ) را به داخل خاک تزریق می نماید و موجب حرکت لایه به طرف بالا می گردد ،در محل های مرطوب ترافیک موجب پمپ خاک های ساب گرید ضعیف به داخل سنگ ریزه ها شده و تمامی این وضعیت سبب کاهش کلفتی مفید لایه سنگ ریزه ای گشته و در نتیجه لایه حمایتی جاده تخریب می شود و عمر اثرگذار جاده کاهش می یابد . 


استفاده از ژئوتکستایل برای بهبود سعی بزرگراه ها , جاده های غیر فرشی , محل های پارکینگ , فرودگاه ها و باراندازها به تیتر عنصر جدا کننده پیشنهاد می شود . 


فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

فلزات از پاراگراف مصالحی می باشند که تاریخچه استعمال از آنان در تولید بنا به هزاران سال پیش گشوده می گردد . در گذشته از فلز برای تولید ابزارهای گوناگون به کار گیری می شد و علامت های آن در دربین اثر ها به جا مانده از مصریان قبل از ولادت مسیح قابل رویت میباشد . در دنیای مدرن روز جاری به کارگیری از فلزات در ساختمان یک امر حتمی می‌باشد . در حالتی که به عرش خراش های دور و بر خود نگاهی بیندازید متوجه حضور این مصالح در تولید آنها خواهید شد . فلزات از گزاره عناصری میباشند که دارای خواص ویژه و بعضاً مشترک می باشند . آنان از مقاومت فراوان بالایی برخوردار هستند و برای ساخت گونه های سازه موضوع به کار گیری قرار می گیرند . قابلیت و امکان صورت پذیری فلزات آن ها را به متریالی ایده آل برای کاربردهای متعدد در ساختمان سازی تبدیل کرده می باشد . اصولاً فلزات به چهره خالص به کارگیری نمی شوند ولی آلیاژهایی که از ترکیب آن ها بدست می آید در امور متفاوت قابل به کار گیری میباشند . 

فلزات از سوق دهی گرمایی فوق العاده ای برخوردار می‌باشند زیرا یون ها و الکترون های آنان به راحتی نوسان پیدا می نمایند و باعث به نوسان یافتن ذرات همسایه خویش هم می شوند . در واقع اشراف شدن یون ها توسط الکترون ها باعث انتقال حرارت در فلزات می شود . شکل فلزات ذیل تاثیر تعداد الکترون ها، میزان یون ها و انرژی یون ها و الکترون ها میباشد به نحوی که در حالتی که فلز گرم تر شود انرژی یون ها و الکترون ها افزایش می یابد، در نتیجه در حرارت های مختلف، فلزات صورت های مختلفی به خود می گیرند . حرارت پیرایش یون ها را تغییر تحول می دهد و خاصیت شکل پذیری فلزات را تقویت می کند . اما در عمده آرایش ها یون ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همین فرمان سبب گردیده که فلزات در مقایسه با بقیه متریال ها از تراکم بالاتری برخوردار باشد . 


فلزاتی که در ساختمان سازی قضیه استفاده قرار می گیرند به دو مدل فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی دسته بندی می شوند که از بین آن‌ها آلومینیوم، فولاد و آهن بخشی از لبریز مصرف ترین فلزات به شمار می آیند . در حال حاضر آلیاژهایی که از فلزات متفاوت ایجاد می شوند مضاعف بادوام میباشند و روکش هایی که برای محافظت از آنان به عمل برده می شوند خیر فقط مقاومت آن ها را در برابر دست اندرکاران گوناگون بالا می برند بلکه به ظاهر آن ها هم تنوع و زیبایی می بخشد . آهن آلات از پاراگراف مصالح ساختمانی زیاد واجب در صنعت ساختمان می باشند که استفاده از آنان از قبلی تا روز جاری متداول بوده میباشد . تولید یک سازه فارغ از به کار گیری از فلز قابلیت پذیر نمی‌باشد چون سازه از مقاومت حتمی برخوردار نخواهد بود . 

آهن از پاراگراف پر مصرف ترین مصالح ساختمانی هست که به علت مقاومت فراوان بالا در ساخت سازه های مضاعف مقاوم قضیه به کارگیری قرار می گیرد . این متریال از فونداسیون گرفته تا نازک کاری در ساختمان سازی کاربرد داراست . آهن در ایجاد اشکال میلگرد، تیر آهن، ورق، لوله، نبشی، ناودانی، درب و … به عمل می رود و مقاومت ساختمان را تامین کرده و طول قدمت آن را بالا می پیروزی . آهن از قابلیت چکش کاری و ریخته گری برخوردار میباشد و می توان آن را به گونه های مختلف درآورد . تنها عیب آهن عدم مقاومت آن در برابر هوازدگی هست . این فلز دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود به همین استدلال از آلیاژهای آن و روکش های مقاوم برای نگهداری از آن در برابر عامل ها گوناگون استعمال می شود . قابلیت و امکان شکل پذیری آهن از قابلیت های اختصاصی بفرد آن میباشد که کاربرد این متریال را در صنعت ساختمان سازی توسعه داده است . تولید یک سازه سوای استفاده از آهن قابلیت و امکان پذیر نیست زیرا به کارگیری از آهن دوام و مقاومت بنا را ارتقاء می دهد و طول قدمت سازه را طولانی می کند .