کاربرد ژئوتکستایل

کاربرد 

ژئوتکستایل و نظارت مزیت های آن در پروژه های عمرانی ژئو 

تکستایل 

ورق ژئوتکستایل ها یک عدد از گروههای بلندمرتبه ژئو سنتتیک ها می باشند که از الیاف مصنوعی ساخته می شوند،در واقع ژئو تکستایل ها پوشش های پلیمری می‌باشند که جهت تحکیم و تسلیح خاک ، جداسازی لایه ها از یکدیگر و زهکشی و فیلتراسیون در پروژه ها به فعالیت گرفته می شوند . ژئوتکستایل در گونه بافته شده(تاروپود) و بافته نشده به بازار عرضه می شوند که به نظر مقاومت ژئوتکستایل نبافته در پیش‌رو پارگی نسبت به بافته شده، مقاومتر می باشد . 

معمولا ازجنس پلی استر،پلی پروپیلن وپلی اتیلن می باشند 


ژئو 

تکستایل 

کاربرد: 


ژئو 

تکستایل ها به ادله دارا بودن خواص ومزیت های مختلف کاربرد های بسیار زیادی دارا‌هستند که بخش اعظم وظیفه‌های آنها عبارتند از: 

الف- 

جداسازی مصالح مختلف از یکدیگر 

ب- 

مسلح سازی و یا تقویت لایه های خاک و یا این که مصالح دانه ای 

ج-فیلتراسیون 

و یا زهکشی در لایه های خاک 

با 

توجه به خاصیت ژئوتکستایل برخی از مهمترین مورد ها کاربرد در پروژه های عمرانی به شرح ذیل میباشند 

نگهداری 

از لایه راه آسفالت رجاده 

از دست اندرکاران تاثیر گذار در تخریب روکش آسفالت (لایه روش ) جاده ، تزریق آب نا مراد به باطن ساختار از روش ترک جان دار در سطوح آسفالت (روسازی ) است هنگام ایجاد یا این که تمدید آسفالت جاده ها الحاق ژئوتکستایل دربین اندود اتصال (Tack coat) و لایه نو آسفالت یک سد رطوبتی موثری را تولید می نماید و پایین پی را در مقابل نفوذ آب سطحی حمایت می کند . 


ورق ژئوتکستایل


دارای سلاح 

کننده ، جداکننده و غربال کردن لایه های اساس راه 

ژئوتکستایل در نقش فیلتراسیون می تواند آب را چه تحت فشار و چه در وضعیت جریان ثابت با فیلتر از خود عبور دهد و از عبور خاک نرم به لایه سنگی پی و لایه های زهکش جلوگیری کند . در نقش مسلح کردن خاک به یار ژئوگرید موجب استحکام مواد نرم ساب گرید می شود .و میزان CBR را تا حد مطلوبی افزایش می دهد و با توزیع فشار حوزه‌ ای و موضعی از فرو رفتن مواد سنگی و دانه ای به درون ساب گرید قابل انعطاف و مرطوب پرهیز می کند و نیز نقش زهکشی در جاده را بهبود می بخشد . 


دلیل بیشتر باخت جاده تزریق مواد لایه های همسایه به درون پی سنگ ریزه ای و پیامد آن نزول استحکام در لایه سنگ ریزه ای می باشد . وقتی لایه سنگ ریزه ای روی لایه ساب گرید قرار گیرد، لایه زیرین آلوده و کثیف به خاک گشته و زیر بار ترافیکی و ارتعاش ،لایه سنگ ریزه ای پی ( Aggregate ) را به داخل خاک تزریق می نماید و موجب حرکت لایه به طرف بالا می گردد ،در محل های مرطوب ترافیک موجب پمپ خاک های ساب گرید ضعیف به داخل سنگ ریزه ها شده و تمامی این وضعیت سبب کاهش کلفتی مفید لایه سنگ ریزه ای گشته و در نتیجه لایه حمایتی جاده تخریب می شود و عمر اثرگذار جاده کاهش می یابد . 


استفاده از ژئوتکستایل برای بهبود سعی بزرگراه ها , جاده های غیر فرشی , محل های پارکینگ , فرودگاه ها و باراندازها به تیتر عنصر جدا کننده پیشنهاد می شود . 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.