به طور کلی ژئوتکستایل ها به دو جور حساس تقسیم میشوند

ژئوتکستایلها غالباً از پلیمرها یا این که پلی پرپیلنها ساخته شدهاند . پلیپرپیلنها دارنده وزن منحصر به فرد کمتر از واحد بوده (9/0 = y) و سفت و بادوام می‌باشند . از الیاف و فیبرهای رشتهای پلیپرپیلن ها در ایجاد ژئوتکستایل های بافته گردیده (Woven) و بافته نشده (Nonwoven) استفاده میشود . همچنین از فیبرهای پلیاستر با مقاومت بالا نیز در ایجاد ژئوتکستایل ها به کارگیری می‌شود . پلیاسترها دارای وزن منحصربه‌فرد بزرگتر از واحد (1) و مقاومت فراوان خوب می‌باشند و با اکثر اوقات خاکهای موجود در محیط سازگار می باشند . 


ژئوتکستایل در واقع پارچه ای می‌باشد که بجای استفاده از رشته های طبیعی نظیر نخ، پشم و یا این که ابریشم، از حرفه های تصنعی و مصنوعی در ایجاد آن به کارگیری می گردد . این حرفه های مصنوعی از مصالح پلیمری ساخته می شوند . 

پلیمرهایی که در تولید فن های تصنعی ژئوتکستایل به کار می روند به ترتیب به کارگیری آنها در ژئوتکستایل های گوناگون عبارتند از: الف- 

پلیپروپلین حدود 83 درصد ب- 

پلی استر حدود 14 درصد پ- 

پلی اتیلن حدود 2 درصد ت- 

پلی آمید یا نایلون حدود 1 درصد 

به 

طور کلی ژئوتکستایل ها به دو جور حساس تقسیم میشوند: 1- 

بافته شده یا منسوج (woven) 2- 

بافته نشده یا غیرمنسوج (Nonwoven) 

ژئوتکستایلهای 

منسوج (Woven Geotextiles) این ژئوتکستایل ها از تک حرفه های به نیز بافته گردیده (Monofilament) یا تعدادی فن ای های به نیز بافته شده (Multi Filament) و یا این که نوارهای منسوج بریده گردیده (Slim Film Fabric) ساخته می شود . 

تنظیم این گونه از ژئوتکستایل ها، در دو مرحله انجام می گیرد که عبارتست از: 

1- 

تولید و عمل آوردن الیاف 2- 

افت الیاف 

ژئوتکستایل های تک فن ای نسبت به اشکال دیگر نفوذپذیری بهتری دارند و برای استفاده به عنوان زهکش و یا جهت در اختیار گرفتن فرسایش خاک مناسب هستند . 


ژئوتکستایل های تعدادی رشته ای دارای مقاومت بالایی می‌باشند و اصولاً به تیتر دارای اسلحه کننده کاربرد دارا‌هستند . ژئوتکستایل های تشکیل گردیده از نوارهای منسوج جهت در دست گرفتن رسوبات و محصور کردن لای و لجن، و پایداری جاده ها و مسیرها موضوع استعمال قرار می گیرند . 


این تصویر تغییر میزان داده شده است . روی نوار جهت مشاهده سایز حساس تصویر کلیک کنید . سایز کلیدی تصویر 1047x710 می باشد . 



ژئوتکستایل 

های غیر منسوج (NonWoven Geotextile) این جور ژئوتکستایل ها از الیاف کوتاه و یا الیاف بلند که به صورت رندم در لایه هایی بر روی یکدیگر، همانند یک کانال نمدی توزیع گردیده اند، ساخته می گردد . بعد این شبکه های نمدی از دستگاه هایی، جهت به هم متصل کردن لایه ها به یکدیگر، عبور داده میشوند . 


ژئوتکستایل های غیرمنسوج در زهکش ها، در دست گرفتن فرسایش خاک و همچنین جهت پایدارسازی جاده ها و مسیرها بر روی خاک های کلیدی به رطوبت کاربرد دارا هستند . 

ورق ژئوتکستایل

امروزه در بیشتر کشورهای توسعه یافته ژئوتکستایل ها را جهت تسلیح، تقویت و پایدارسازی بستر و حاشیه دریا های سست و یا احداث رویکرد و خط مش آهن روی بستر باتلاقی، حتی در مواقع دشوار، سوای نیاز به هرگونه لجن برداری و یا این که قلوه ریزی و یا این که احیاء زمین ها ساحلی و توسعه بندرگاه ها و یا این که احداث موجشکن و دیگر سازه های دریایی، روی بسترهای فوقالعاده سست بکار می برند . 


همینطور از کیسه های شنی ژئوتکستایل جهت رویکرد حلی مطمئن برای ترمیم پرسرعت و اقتصادی موقت سازههای ساحلی صدمه دیده، به کارگیری می شود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.