دلیل اجرای شمع

دلیل 

اجرای شمع شمع ها برای هدف ها متفاوتی به فعالیت می مراحل . شمع ها ممکن میباشد برای مقاومت در برابر بالا کشیده شدن و یا این که در شالوده بنا هایی که زیر لنگرهای واژگونی قرار دارا‌هستند به کار مراحل . از شمعها گاهی برای تأمین مقاومت در برابر نیروهای جانبی نیز به کار گیری می گردد . البته به کار گیری از شمع ها در زمینه اخیر بایستی با احتیاط چهره پذیرد و به هر حالا شمع های مایل مؤثرتر هستند . 


حفاری 

حفاری 

شمع های ریخته در محل، به وسیله دستگاه های اختصاصی و به قطرهای مختلف انجام می گیرد در صورتی که امکان ریزش دیواره‌های محل حفاری گردیده شمع، در اثر فشار خاک و یا این که آب وجود داشته باشد، می بایست با ثبت دستگاه نظارت، به یکی از روشهای پایین از ریزش جداره پرهیز نمود: 

الف: به کار بردن ادغام آب و بنتونیت یا این که مواد شبیه . 

ورق ژئوتکستایل

ب: به کار بردن لوله فلزی در سرتاسر چاه . 


پ: به کار بردن لوله فلزی در قسمتهای نخستین چاه و مخلوط آب و بنتونیت و یا این که مواد مشابه، در بقیه قسمتها . 


ت: به کار بردن لوله بتنی که در محل باقی میماند . 


در مواردی که برای نگاهداری جداره چاه حفاری از بنتونیت یا مواد مشابه به کارگیری می‌شود، مقدار مصرف و غلظت بنتونیت بر حسب جنس آن و موقعیت زمین می باشد . معمولاً این مقدار برابر ۷۰ تا ۱۰۰ گرم بنتونیت در یک لیتر آب است . محلول بنتونیت می بایست در حوضچه‌های مخصوص قبلاً آماده شود . برای خودداری از تشکیل کلوخه می بایست پودر بنتونیت به آب افزوده و آراسته به نیز زده شود . فراهم مصرف شدن محلول بنتونیت نیاز به زمان دارد که با گرم کردن آب دوران آن کوتاه می‌شود . بنتونیت مصرف گردیده را می‌توان به حوضچه منحصر وارد و پس از صاف شدن مجدداً مصرف نمود . 


تحت هیچ قوانینی نباید مواد اضافی دیگر مانند خاک رس و غیره به باطن چاه حفاری گردیده ریخته شود . به کار گیری از سیمان و دیگر مواد شبیه در چهره تأیید دستگاه ارزیابی برای حالت های یگانه اجرایی بلامانع می‌باشد . 


در صورتی که امکان ریزش دیواره‌های محل حفاری شمع در اثر فشار خاک و یا این که جریان شدید آب در منتخب و یا تمام چاه وجود داشته باشد می‌توان با توجه به متاع جداره چاه حفاری و با تصویب دستگاه نظارت، در قسمتهای اول و یا این که تمام ارتفاع چاه حفاری، از لوله فلزی به کارگیری نمود . در نقطه نهایی حفاری و قبلی از بتن‌ریزی، بایستی کلیه مواد موجود در محل حفاری شده شمع، خارج آورده شود . مواد حاصله از حفاری، باید طبق لحاظ دستگاه ارزیابی به خارج از محل کار حمل، انبار و تسطیح شوند . 


حفاری شمع های بتنی، می بایست تا عمق نشان داده گردیده در نقشه‌ها و یا این که طبق حیث دستگاه محاسبه انجام گیرد و کلیه مواد حاصله از حفاری که نشان دهنده نوع خاک طبقات گوناگون می‌باشد، جهت تحلیل دستگاه ارزیابی و مقایسه آن ها با نتایج آزمایشات اولیه، به وسیله پیمانکار جمع‌آوری گردد .با توجه به فصول متفاوت سال و یا محصول بستر رودخانه و موقعیت آن ممکن است برای حفاری محل شمع، احتیاج به ایجاد سکوی حفاری باشد که در این فیس طبق فرمان کتبی دستگاه تحلیل باید نسبت به تولید آن به وسیله پیمانکار مبادرت شود . در عملیات حفاری محل شمع، زمینهای سنگی به زمینهایی اطلاق میگردد که حفاری در آن‌ها طبق تشخیص دستگاه نظارت، بدون استعمال از ترپان یا وسایل مشابه، میسر نباشد . به کار گیری از ترپان به هیچ وجه نباید موجب ریزش و یا عدم پیوستگی خاک جداره چاه گردد . پس از حفاری، بتن‌ریزی می بایست فورا آغاز گردد . 


چنانچه جریان بتن در شمع، کوتاه کردن ارتفاع لوله ترمی را ایجاب نماید، می بایست به طوری کوتاه شود که انتهای آن همواره در بتن باقی بماند . در فیس استفاده از لوله فلزی جهت حفاری و در حالتی که مقرر می باشد لوله فلزی خارج کشیده شود، این لوله باید بلافاصله آن گاه از اتمام بتن‌ریزی و قبلی از گیرش بتن بیرون کشیده شود . بتن شمع های ریخته در محل باید از گونه بتن ۴۰۰ کیلوگرم سیمان باشد و با سیمان پرتلند ساخته شود مگر آنکه جور دیگری از بتن در نقشه‌ها و یا در دفترچه مشخصات فنی مخصوص ذکر گردیده باشد . 


بتن مصرف شده در شمع بایستی حدود ۱۵۰ میلیمتر خل وچل داشته باشد . مقدار کم عقل بتن شمع می بایست در نقشه‌ها و مشخصات فنی خصوصی قید شود . با ثبت دستگاه بررسی می‌توان از مواد اعصاب و روان کننده در بتن به کار گیری نمود . بتن شمع احتیاج به ویبره کردن ندارد . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.