ژئوتکستایل‌ ها (Geotextiles)

1 . 

ژئوتکستایل‌ ها (Geotextiles) 

ژئوتکستایل‌ها غالبا از پلیمر ها یا این که پلی پروپیلن ‌ها ساخته شده‌اند . پلی‌پروپیلن ‌ها دارای وزن منحصر کمتر از واحد بوده (9/0) و سفت و بادوام میباشند . از الیاف و فیبر های رشته‌ ای پلی ‌پروپیلن‌ ها در ساخت ژئوتکستایل‌ های بافته گردیده (Woven) و بافته نشده (Nonwoven) به کار گیری می‌‌شود . 

ورق ژئوتکستایل

همچنین از فیبر های پلی ‌استر با مقاومت بالا هم در تولید ژئوتکستایل ‌ها استفاده می‌‌شود . پلی ‌استر ها دارنده وزن منحصر بزرگتر از واحد (1) و مقاومت زیاد خوب هستند و با اکثر وقت ها خاک های مو جود در محیط سازگار می‌‌باشند . 


به‌طور 

کلی ژئوتکستایل‌ ها به دو گونه اصلی تقسیم می‌‌شوند: 

بافته 

شده یا این که منسوج (woven) 

بافته 

نشده یا این که غیرمنسوج (Nonwoven = y 1) 

2 . 

ژئوگرید ها (Geogrides) 

از اشکال تولید ها ژئوگرید ها، مدل مشبک می‌باشد که به‌صورت تار و پود، یا فواصل معین، در دو جهت و با مقاومت بالا ایجاد می‌‌شود . 


از این کانال ‌ها به اشکال تک لایه و چند لایه، می‌‌توان، برای مسلح و مقاوم نمودن سطح های خاکریزی، با مساحت کم استعمال نمود . ژئوگرید ها ضمن بالا بردن پایداری خاک از تغییر و تحول مکان‌ های افقی آن پرهیز می‌‌کند . 


3 . 

ژئوکامپوزیت (ترکیب ژئوگرید با ژئوتکستایل) (Geocomposite) 

ژئوگرید ها با توجه به ساختار و خواص پلیمر ها دارنده مقاومت نهایی محدود شده‌ای می‌باشند . در یک سیستم مرکب، یک ژئوگرید به هم پا ژئوتکستایل برای سهولت، در بسط سطح خاکریز می‌‌تواند بکار گرفته شود و بعد از آن خاکریز برروی آن اجرا گردد . 


ژئوکامپوزیت‌ ها همچون کولباندرین (زهکشی عمیق) و یا این که انکادرین (زهکشی افقی و قائم) در تحکیم زمین ها سست، از نحوه تسهیل در خروج آب جان دار در خاک و توده ‌آوری و سوق‌دهی آب های نشتی و در تماس با سازه ‌ها با به کارگیری از زهکشی ‌های قائم و افقی، قضیه استفاده قرار گیرد . 


3 .1 . 

ژئودرین (Geodrain) 

یک جور از ژئوکامپوزیت‌ ها به اسم آنکادرین به سه لایه کامپوزیتی عایق رطوبتی، زهکشی و جمع‌کنندگی و جهت دهی و انتقال آب‌ گذری، با کاربری فراوان بالایی فعالیت زهکشی و عایق رطوبتی را در دیواره‌ های در ارتباط با خاک انجام می‌‌دهد . 


همچنین از گونه دیگری از کامپوزیت‌ های آنکادرین با خاصیت زهکشی افقی، جهت ساخت فضا های سبز روی پشت بام‌ ها و باغ‌ های پشت بامی به کار گیری می‌‌شود . این تولید ها با توجه به سبکی وزن، انعطاف ‌پذیری، سرعت کار در نصب و راحتی حمل و نقل، استعمال وسیعی در صنعت ساختمان، در مرزو بوم های اروپایی و آمریکایی، پیدا کرده میباشد . به علاوه دسته دیگری از این محصولات جهت زهکشی و در قالب ‌بندی (کفراژ) فونداسیون ‌ها و در دیوار های حائل و یا این که در زهکشی و تحکیم پارکینگ‌ ها و . . . مسئله استعمال قرار می‌‌گیرد . 


کارکرد عمومی تولیدها انکادرین به‌طور بخش اعظم به‌عنوان زهکش در پشت دیوار های قائم و حائل کناره جاده، خاکریز ها و تونل ‌ها و به‌ طور افقی به ‌عنوان زهکش در تحت محوطه‌ های پارکینگ تحت فضای سبز (اماکن ورزشی و استادیوم ‌ها) و بام ‌ها، سیستم‌ های فاضلاب و Landfill می‌باشد . 


4 . 

ژئوممبران (Geomembrane) 

ژئوممبران‌ 

ها به‌عنوان یک عایق دوچندان مقاوم و کم هزینه و دارای طول عمر زیاد، در اکثری از صنعت های کاربرد دارد که از آن گزاره می‌‌توان به موردها تحت اشاره نمود: 

آب و فاضلاب: از ژئوممبران ‌ها جهت ساخت لاگون ‌ها، شبکه ‌های آب رسانی، حوضچه ‌ها و استخر ها و دریاچه ‌های مصنوعی به کارگیری می‌‌شود . با دقت به این که ژئوممبران در تماس با خاک هستند، برحسب لزوم قابلیت ترکیب آن ها با ژئوتکستایل و یا ژئوگرید ها میسر هست . 


ایزولاسیون سازه‌ های زیرزمینی در برابر نفوذ آب های سطحی و زیر زمینی: در این خصوص می‌‌توان به ایزوله دیوار های مترو های شهری و بنا ‌های هیدرولیکی و غیره اشاره نمود . 


وبسایت دفن آشغال شهری و صنعتی و خطرناک: با استفاده از ژئوممبران می‌‌توان مخازن کاملا ایزوله از محیط اطراف، جهت دفن زباله‌ های شهری و صنعتی تولید نمود . ژئوممبران‌ ها دارای انواع فراوانی، به لحاظ مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مخرب می‌باشند . 


ساخت و توسعه زمین ‌های کشاورزی در محفظه ‌های نامساعد . 


5 . 

ژئوسل ها (Geocells) 

یک کانال لانه زنبوری از نوار های پلی استر نبافته، متصل به یکدیگر، ساخته گردیده که با دوخته شدن این شبکه ‌ها به یکدیگر، دور و اطراف هایی مانند لانه زنبور (6 ضلعی) ایجاد شده که با پر شدن از خاک، شن، بتن یا مصالح دیگر، استحکام و صلبیت کافی جهت شیب‌ ها، ترانشه ‌ها، دیوار ها در برابر فرسایش و ریزش ساخت می‌‌کند . 


امروزه ترقی صنعت استفاده از ژئوسنتتیک‌ ها آن چنان پهناور و گسترده گردیده است که تقریبا غیر ممکن را امکان‌پذیر نموده است، (حتی اسکی نمودن در گوشه و کنار های سربسته بر روی یخ با به کارگیری از لایه ‌های صفحه‌ای انکادرین) . 


امروزه خیر تنها از مواد ژئوکامپوزیتی جهت تالار ‌های اسکیت یخ و برف و استادیوم ‌های ورزشی و زمین ‌های چمن تصنعی و مصنوعی و درخت‌ کاری و فضای سبز بام‌ ها به کارگیری ‌های بسیار می‌‌شود، بلکه چه بسا می‌‌توان با استفاده از تکنولوژی از صنعت ژئوسنتتیک و تلفیق با تکنولوژی‌ های دیگر در کشاورزی، همچون آب پاشی قطره‌ای، بیابان ها را هم آباد نموده موضوع افتتاح قرار داد و در سود کمک شایانی به اقتصاد و آبادانی مرزوبوم ها نمود . 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.