بهترین عایق استخر خاکی ذخیره آب

استخرهای خاکی کشاورزی و ذخیره آب یا پرورش ماهی، به حافظه نداشتن پوشش و عایق آببند در کف و دیواره، قادر به مراقبت تمام آب ذخیره گردیده نمی باشند و معمولاً کمی قابل توجهی از آب ذخیره شده از کف و دیواره استخر خاکی نشت می کند و هدر می رود . برای خودداری از هدر رفت آب و محافظت ابن مایه حیات، اجرای پوشش و عایق بندی استخرهای خاکی حتماً اضطراری هست . از قبلی تا روز جاری از عایق های متنوع و گوناگونی برای جلوگیری از نفوذ آب به زمین و هدر رفت آن استفاده گردیده می باشد . کاهگل نمون کف و دیواره استخر آب، به کارگیری از سیمان، ایزوگام، سنگ و سیمان، دوغاب، آجرچینی، بتن دارای سلاح و روش های متفاوت و متنوع دیگر که بسته به موقعیت حوزه‌ ای و محل احداث حوزه‌ استخر ذخیره آب و مقدار بودجه انتخاب گردیده متعدد میباشد . 
هر کدام از این پوشش ها و عایق های استخر خاکی مزایا و معایبی نسبت به دیگری دارا هستند . بعضی هزینه بالایی دارند، بعضی آببندی خوبتر و … اما کلیه این پوشش ها هر یک سری سبب کاهش هدر رفت و نفوذ آب در استخرهای خاکی می شوند، البته همچنان با وجود این عایق ها تلفات آب از استخر وجود داراست و آب ندی 100 درصد رخ نمی پذیرد . همچنین پوشش هایی که عایقبندی بیشتری دارا هستند (مانند بتن یا سنگ و سیمان) هزینه بالایی نیز دارا هستند و معمولاً مدت بیشتری برای اجرا نیاز دارا هستند . اکثر این پوشش ها هر چندین وقت یک توشه نیاز به تعمیر و محافظت پیدا می کنند . 
پس این سؤال پیش می آید که بهترین پوشش برای عایق بندی استخر خاکی چیست؟ 
ژئوممبران 
بهترین عایق استخر خاکی ذخیره آب 
پوشش 
ورق ژئوممبران برای عایق بندی استخر خاکی یک پوشش تازه وجود دارااست که علاوه بر عایقبندی بسیار بالای استخر خاکی (تقریباً ۱۰۰ درصد نفوذ ناپذیر) و نگهداری بدون نقص آب درون استخر، از ارزش مطلوب و عمر اثر گذار مضاعف طولانی تری نیز برخوردار هست . این پوشش ژئوممبران نام دارااست و زیرا معمولاً به رخ رول وجود دارد، به ورق ژئوممبران دارای اسم و رسم می باشد . ژئوممبران نوعی پلیمر مقاوم هست . در واقع ورق ژئوممبران یک پوش پلیمری از جنس پلی اتیلن و کربن سیاه می باشد . البته ژئوممبران هایی از متاع پی وی سی نیز وجود دارا‌هستند که برای عایق بندی استخر به فعالیت نمی فرایند . به همین برهان پوشش ژئوممبران در مقابل آب نفوذپذیری بسیار پایینی دارااست و به تیتر شایسته ترین پوشش برای آببندی و عایق نمودن استخرهای ذخیره آب شناخته می شود . 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.